Aktuellt

Inkoo Shippings hamn är en förebild utomlands

”Därför valde vi Ingå”

Ingå erbjuder goda möjligheter för företagande.

Kommunen har ett utmärkt läge, bara drygt 50 kilometer väster om Helsingfors centrum, och här finns gott om tomtmark för företag och industrier. Dessutom är Ingåborna både språkkunniga och välutbildade.

I vår artikelserie "Därför valde vi Ingå" berättar lokala företagare sina framgångshistorier.

Den här månaden presenterar vi Inkoo Shipping.

Inkoo shipping
Bra läge. Ingås geografiska läge är bästa tänkbara, säger Inkoo Shippings vd René Fagerström.

Den är Ingås port ut till världen. Via Inkoo Shippings hamn passerar allt från träpellets till turkiska kemikalier. Företaget har expanderat stadigt under de senaste åren och vd René Fagerström förutspår att trenden kommer att fortsätta – till stor del tack vare hamnens utmärkta läge.

Vem är du?

– René Fagerström, heter jag.  Jag är vd på Inkoo shipping och har varit det i elva år. När jag i tiderna började i ägdes hamnen fortfarande av företaget Nordkalk, där jag jobbade som försäljningschef. Då hamnens dåvarande vd skulle gå i pension blev jag tillfrågad att kandidera till posten. Jag har alltid varit lite tokig, så jag gjorde det. Och tur var det, annars skulle jag kanske ha ångrat mig hela livet.

Hur ser din bakgrund ut?

– Egentligen har jag haft samma arbetsgivare i hela mitt arbetsliv, även om ägare och yrkesuppgifter har bytts ut under årens lopp. Jag började som smörjarlärling en sommar på Lojo kalkverk ab, som senare köptes upp av Nordkalk. Efter att ha tagit en examen i elteknik fick jag igen anställning på företaget, där jag fortsatte med olika uppgifter. Senare studerade jag ekonomi vid sidan om arbetet, vilket var väsentligt med tanke på vidareutveckling av karriären. Jag har med andra ord tagit den långa vägen. Fördelen med det här är att jag vet mer om tekniken än en som har studerat vid Hanken, vilket jag har märkt att våra kunder ofta uppskattar i affärssamtal.

inkoo shipping 4
Inkoo Shipping är specialiserat på torra bulkvaror som timmer, kol och träpellets, säger René Fagerström.

Hur kom det sig att Inkoo Shipping grundades?

– Allt började med att Kalkpetter – den legendariska industriföretagaren Petter Forsström som också drev kalkfabriken i Virkby i sex decennier – redan på 1930-talet drömde om en kolhamn i Ingå. Kolen kom på den här tiden med tåg från Hangö och han tyckte att det behövdes en hamn på närmare ort. Han åkte runt i Ingå skärgård tillsammans med en lots tills de hittade platsen där vi i dag finns. Han började köpa mark i området och 1942 grundades Ingå storhamn ab. Eftersom vi var mitt upp i andra världskriget började man inte bygga något då, så det skulle komma att dröja till 1962 innan hamnen invigdes. Efter flera olika ägar- och namnbyten ägs Inkoo Shipping i dag av ett litet investeringsbolag, Arbistock.

Inkoo shipping 3
Aktiebolaget Ingå Storhamn grundades redan 1942. Hamnen stod klar tjugo år senare, 1962.

Hur har det gått?

– Vi expanderar hela tiden och har i dag 40 anställda. Vi har en fördel, eftersom farleden är 13 meter djup. Det här gör att vi kan ta emot stora 65 000 tons Panamax-fartyg – det största fartyg som kan passera genom Panamakanalen. Hamnen har ingen regelbunden linjetrafik, bara tramptrafik, och det betyder att det kan gå en vecka utan att det kommer en båt, men vi har ändå personal på plats som ska sysselsättas hela tiden. Därför har vi i stället satsat på att öka lagerutrymmena och utveckla terminalarbetet.

Vad är det bästa med Ingå?

– Det geografiska läget är bästa tänkbara. Vi har nära till både huvudstadsregionen och Finska viken. Största delen av våra kunder finns inom en radie på 100 kilometer.

Hur har samarbetet med kommunen fungerat?

– Mycket bra. I Finland ägs hamnarna i allmänget av kommunerna eller städerna till 100 procent, så här har vi en ovanlig position. Men vi har en god relation till tjänstemännen i Ingå och har aldrig stött på några problem när det gäller till exempel ansökningar om olika lov.

Hur fungerar samarbetet med andra Ingåföretag?

– Vi har skeppat Termonovas cellplastprodukter och har ett nära samarbete med vår rågranne Rudus, som håller på med bergsbrytning. Deras arbete skapar i förlängningen många arbetstillfällen hos oss.

Vilken typ av verksamhet finns det rum att etablera i Ingå?

– I mitten av 90-talet planerade Nordkalk faktiskt att bygga en kalkugn i Ingå. På det här viset ville man slippa transportsträckan till Lojo. Slutligen valde man ändå att bygga en ugn i den egna fabriken. Men den dåvarande vd:n sa, att om det någon gång bygger en kalkugn till i Finland, så ska det ske i Ingå. Och det finns inte bara möjligheter, utan också riktigt realistiska sådana, att bygga en här.

Inkoo shipping2
Viktigt företag för Ingå. Inkoo Shipping är ett av de företag som genererar mest skattepengar till kommunen.

Hur ser ditt företag ut om fem år?

– Jag kommer själv att gå i pension inom kort och min efterträdare, Thomas Bergman, har redan börjat som vice vd. Men målet är att fortsätta expandera. Vi har utrymme, och i och med att Rudus bryter mark får vi mer av den varan hela tiden.

Vilket är ditt bästa minne av tiden som vd i Ingå?

– Det bästa är när man får positiv feedback på sitt arbete – och det brukar vi faktiskt få. En av våra kunder, det turkiskt ägda Etiproducts, är mycket imponerade av hur vi hanterar och lagrar deras produkter. Dit hör bland annat kemikalien bor, i pulverform. Vi brukar ha två turkiska delegationer per år som är här och tittar. Vi använder oss i själva verket ganska traditionella metoder, men de tycker om genomförandet och har låtit det inspirera hur de arbetar i flera av sina filialer i runt om i Europa.

TEXT: Benjamin Lundin

Tidigare intervjuer

Restaurang Scola

Galleri Karaija

Byggcenter 51

Lomamäen lemmikkipuisto

Viltgården

Äänipää

Termonova

Knapptigrarna

The Art of Cakes

Laserhuset


Tillbaka till rubrikerna



Senast ändrad: 16.06.2017