Fortsätt till innehållet

Thomas och Nea håller Ingå framme i sociala medier

I sommar kommer Ingå kommun att ta ett aktivare grepp om
sina sociala medier. SoMe-agenterna Nea och Thomas ska hjälpa kommunen med det.

Nea Engberg, 20, och Thomas
Stremmelaar, 17 år, kommer att producera varierande inlägg i sociala medier där
de berättar om Ingås sevärdheter, gömda pärlor och allt det roliga man kan göra
här på sommaren: från att äta glas till att paddla kajak.  

Nea studerar vid Helsingfors
universitet. Hon kommer från Grankulla men tillbringar somrarna i Ingå och
Ekenäs. Det var en bekant som tipsade henne om att söka sommarjobb närmare
sommarstugan och då hamnade hon in på Ingåförtagarnas sommarjobbsbörs.

– Jag valde det som såg roligast
ut, säger hon med ett leende.

Hon vill fokusera på den unga
målgrupp som Instagram har.

– Friluftsområden har varit
populära nu och det är kanske något jag skulle vilja lyfta fram, säger hon. 

Nea kommer i huvudsak att publicera material på svenska. 

Kollegan Thomas, som publicerar i huvudsak på finska, gillar sociala
medier och säger att det var därför han fastnade för agentjobbet när han hittade
det på Sommarjobbsbörsen.

– Jag skulle gärna besöka
Fagervik och delta i evenemang i den mån de arrangeras, säger han.

Du kan följa SoMe-agenternas
arbete på Instagram på kontot @visitinga och på kommunens Facebooksidor.

SoMe-agenterna finansieras i
huvudsak av Caruna vars kampanj #duunienergiaa Ingå kommun är en del av.

Caruna vill stödja kommunerna på sitt område i dessa svåra tider och hjälper dem därför att anställa 16- till 20-åringar för sommarjobb. Varje kommun som är med i Duunienergia-kampanjen får 4 000 euro för ändamålet. Cirka 30 kommuner runtom i Finland deltar.