Företagare i fokus: MedNiemi – din tandläkare
Här är dina tänder i trygga händer!
MedNiemi är en tandläkarcentral i Ingå centrum. Man känner genast av den varma och hemtrevliga stämningen när man stiger in. En rarare personal än den här har man sällan råkat på.
Reds anm.!
I maj fick teamet på MedNiemi en ny medlem när Lindas kollega, specialisttandläkaren inom tandreglering Thomas Åberg slöt upp i den glada skaran. I juli fick skaran förstärkning av en tanddoktor till när tandläkare Teemu Väkiparta tog tag i borren på Medniemi.
Intervjun gjordes i våras, så vi hann tyvärr inte träffa varken Thomas eller Teemu.
MedNiemi Oy är ett familjeföretag som ägs av Helena Tuomaala-Nieminen och Kimmo Nieminen. Helena jobbar som företagets tandläkare vid sidan om sina kollegor. Helenas make är inte branschfolk, men han backar aktivt upp teamet. Kimmo har faktiskt många viktiga uppdrag – officiellt är han patientombudsman och styrelsemedlem, men vid behov kan han också hänga upp tavlor på väggarna och byta ut det gamla laminatgolvet.
“Yes, bravo Kimmo!”, hojtar de andra vid bordet.
Tandläkarcentralen MedNiemi Oy inledde verksamheten måndagen den 3 november 2008. Varför startade man först den tredje och inte genast från första november? Ja, det kan man ju undra, men 1.11.2008 var ju faktiskt en lördag. Vem öppnar en splitterny mottagning på ett veckoslut?
Utöver Helena sjåar här också tre kollegor varav en är tandhygienisten Hanna Torvinen. Hanna är en merkonom som i 9 år har jobbat som tandhygienist och som älskar kundservice, omväxlande dagar och spännande situationer. Här inflikar hennes kollegor att hon är firmans glädjespridare – och det märker nog en utomstående också!
- Ingen dag är den andra lik! När klockan är 15.30 känns det som om man inte har gjort nånting alls. Vart flög de åtta timmarna iväg? Det finns alltid nånting att sysselsätta sig med. Jag gör allt annat utom tandläkarjobb. Jag assisterar Helena, tar hand om receptionen och gör tandhygienistens uppgifter, räknar Hanna upp.
Den tredje förstärkningen i teamet är den finlandssvenska tandhygienisten Linda Borgman som redan har varit i branschen i hela 28 år.
- Hon är underbar! Alla patienter älskar Linda. Helt toppen arbetskamrat och ett alldeles förstklassigt proffs, utbrister Hanna glatt.
Lindas kollegor vet berätta att hon dessutom är jättebra på att baka. Det finns alltid härliga kakor i kafferummet!
Tandreglering står Lindas hjärta nära, och det har hon faktiskt sysslat med i nästan 15 år. Hon har samarbetat med ortodontister i åratal, och vanligtvis är det allmäntandläkare som gör det som Linda sysslar med på mottagningen varje dag.
- Linda är en alldeles utomordentligt duktig tandhygienist som de senaste åren på heltid har jobbat med tandreglering. Hon är så underbart snäll som kommer hit ända från Sibbo två gånger i veckan. Vi har varit vänner sedan jättelänge, och för några år sedan lovade vi varandra att en dag jobba tillsammans på samma mottagning. Och wow, nu är vi här. Äntligen på samma arbetsplats! Det är så härligt att ha henne här, säger Helena glatt.
Den fjärde och yngsta damen heter Alexandra Efanova. Hon assisterar och sköter instrumentvården, gör apparaturen i ordning, tar hand om receptionen, sköter kvalitetssäkringen, städar och är Helenas högra hand. En utomordentlig mångsysslare, alltså!
- Alexandra ställer alltid upp och hjälper till! På en tandläkarmottagning sker mycket sådant som patienterna inte ser. Det desinficeras och steriliseras. Kvaliteten ska säkras och rapporter ska skrivas. Vi testar, kalibrerar, förbereder … Vi håller hela tiden på med sådant som inte syns utåt, säger Linda och räknar upp den långa listan.
Helena har också idel lovord att säga om Alexandra som far omkring som en skottspole fixar och ordnar. Alla fyra damer berömmer sitt gemensamma superteam och sina fina, lojala kunder. Kunderna kommer hit från när och fjärran, ända från Kuusamo, Björneborg och Sibbo … ja, till och med från Dubai!
Här passar det att sticka in en lustig liten detalj: Ingen av anställda på MedNiemi bodde i Ingå, åtminstone inte ännu våren 2024 – förutom Helena på somrarna!
- Vår mottagning är en verklig drömmottagning! En sådan där man vill jobba länge. När jag började köpte jag helt nya saker hit, eftersom de som var här före mig sålde småbåtar. Vi har den nyaste tekniken här såsom 3D-röntgenapparatur, -skanner, -fräs och keramisk ugn. Det senaste förvärvet är 3D-skannern som är under en månad gammal, Primescan. Vi erbjuder omfattande helhetsvård med den modernaste tekniken. Specialisttandläkaren inom tandreglering, Thomas Åberg, börjar 11.5.2024. Han utvidgar vårt utbud av småskalig tandreglering till omfattande tjänster till kunder i alla åldrar; reglering både med tandställning eller -skena och membran. Dessutom har Thomas sin egen sprillans nya 3D-skanner iTero alltid med sig. Att göra avtryck med sked och massa börjar vara ett minne blott, berättar Helena.
Hur kom Helena på idén att starta tandläkarcentral just i Ingå?
- Jag utexaminerads som tandläkare i Sverige och har jobbat och fortbildat mig själv i England. År 2000 återvände jag hit till Finland. När jag jobbade i Helsingfors berättade en kollega att tandläkaren i Ingå skulle sluta och att man letade efter en ny företagare. Jag hade två alternativ – att stanna kvar i Helsingfors eller att börja i Ingå. Den dåvarande, fantastiska bankdirektören hittade den här platsen och sa helt enkelt välkommen! Min mamma var Ingåbo och hennes släkt finns här, så i det här skedet räknas kanske jag också lite grann som Ingåbo, säger Helena med ett leende.
Det märks på fyrklövern att de verkligen älskar sitt jobb och sammanhållningen på arbetsplatsen. Alexandra säger att hon njuter oerhört av att det hela tiden är fart och fläng. Man går aldrig sysslolös eftersom man alltid hittar på nånting att göra. Helena nickar och tillägger att arbetet är mycket omfattande. Här tar man på riktigt hand om patienten också när behandlingen är över, det kallas underhållsbehandling.
- Man borde nästan fråga sig vad det är man INTE gillar i det arbetet. Tja, att putsa silar är kanske inte så kul. Men tandreglering är mitt favoritjobb, säger Linda med ett skratt.
Och här kommer ett tips till alla er som inte har besökt en tandläkare på ett tag – här spelar det rakt ingen roll, tvärtom!
- Ju sjaskigare mun, desto härligare! Patienterna brukar skämmas, men vi hojtar ivrigt: “Stig på, stig på!” Folk undrar om det inte är äckligt, men det är det absolut inte! Det är jättekul att ta hand om tandköttsinflammation. Man blir så lycklig när behandlingen är över och man har gått igenom eftervården som de sköter hemma, och en vacker dag kommer patienten hit och presenterar sin alldeles perfekta mun. Det känns alldeles kolossalt härligt! Munnen läker jättesnabbt, berättar Hanna och ögonen strålar.
Som vi nämnde redan tidigare är stämningen på MedNiemi otroligt hjärtlig. Mellan frågorna prisar damerna varandra högt och fäller till och med en och annan glädjetår under intervjun.
- Tänk att jag har jobbat i branschen i 30 år, och nu får jag njuta tillsammans med det här underbara gänget … Det blir ju så man nästan börjar gråta! Det är svårt för finländare att ta emot komplimanger, och alltid när vi får en, sprutar tårarna. Vi berömmer varandra jätteofta, och det har vi god orsak till, berättar Linda.
“Omvandlingsförmåga både gynnar ett litet företag och gör det sårbart”, säger Helena, “eftersom man ska kunna vara som en bläckfisk och hjälpa vid sidan om sitt eget liv. Tillsammans hjälper vi både kollegor och patienter”, fortsätter hon med ett leende.
Hanna tillägger att de alltid vet vad som är på gång överallt på mottagningen. Om nån har problem i receptionen, vet man om det i behandlingsrummen. Alla är synkroniserade, och man hjälper alltid till när det behövs.
- Vi har jobbat alldeles fruktansvärt mycket här. Tyvärr har personalmängden varierat en hel del. Men nu ersattes en anställd av två nya, vilket ju borde vara statistiskt omöjligt. Jag är så lycklig över att jag har er alla, skrattar Helena och sveper bort en tår.
Det som Helena tycker är trevligt i tandvård är att den är en kombination av såväl hälsovård som dess utmaningar. På jobbet får man faktiskt fundera, planera och förverkliga – och naturligtvis se resultat och upprätthålla dem. Det finns patienter som har varit sedan början, och med dem har man fått både gråta och skratta i livets alla skeden. Här jobbar man inte vid något löpande band, och det är det som är grädden på moset i den här branschen.
- Finns det ens några andra branscher? Jag ÄLSKAR tänder! Jag sitter faktiskt nu också och stirrar på dina tänder. Det är min livsuppgift att få folk att borsta tänderna. Jag tror jag är nån slags galen tandlady, säger Hanna och fnittrar.
När den tår- och skrattfyllda intervjun lider mot sitt slut har damerna ännu en hälsning till alla läsare:
“Borsta tänderna regelbundet om ni vill ha dem kvar! Vi hjälper nog gärna till, men tandborstningen viktigast av allt! Ur plånbokens synvinkel är den förebyggande vården den bästa vården. Tyvärr hoppar man väldigt ofta över den då man vill spara pengar … Men då blir vårdkostnaderna förstås större senare. Tänderna växer inte igen och de lagar sig inte heller själva. Om man inte tar hand om dem, blir reparationen dyr, och den är inte heller helt problemfri.
Att förebygga problem är en av hälsans stöttepelare – inte endast när det gäller munnen, utan hela vår kropp! Munnen sitter mellan hjärnan och hjärtat. Munnens och tändernas hälsa spelar en stor roll i vår allmänna hälsa.”
Med de här kloka orden är det bra att sätta punkt för artikeln och gå och kolla hur det står till med de egna tuggverktygen.
Bekanta dig med MedNiemis tjänster här!(öppnas i ett nytt fönster, du flyttas till en ny sida)