Fortsätt till innehållet

Det är mycket på gång i utvecklingen av den pedagogiska verksamheten inom fostran och utbildning  

Glada hälsningar från den sakkunniga i fostran och utbildning!   

Resultaten från enkäten om småbarnspedagogiken i slutet av 2024 talar om att vårdnadshavarna som svarade på enkäten på det hela taget var nöjda med småbarnspedagogiken i Ingå. Medeltalet i enkäten var 3,98 (på skalan 1–5).    

Vårdnadshavarna som svarade var särskilt nöjda med hur barnet bemöts i småbarnspedagogikens verksamhetskultur, och viktigast av allt var att man upplevde att barnet trivs på daghemmet (4,5). Trots det finns det också områden som behöver utvecklas, såsom digitala inlärningsmiljöer, multilitteracitet inom småbarnspedagogiken och stöd för växande och lärande. Resultaten presenterades för nämnden för fostran och utbildning vid det sista mötet 2024 och de kan läsas i protokollet som finns på kommunens webbplats. Den sakkunniga inom fostran och utbildning och föreståndarna för småbarnspedagogikens enheter har diskuterat genomförandet av enkäten, de viktigaste resultaten och de behövliga åtgärderna som planeras mer ingående under våren 2025 tillsammans med småbarnspedagogikens personal. Också barnets röst hörs i enkäten om småbarnspedagogiken i Ingå. De tycker att det bästa med daghemmet och det viktigaste för dem själva är kompisarna, att det inte förekommer mobbning och att man ingriper i mobbning, friluftsliv och parkutfärder, snäll och trygg personal och Barbielekar med kompisarna. Ibland är till exempel en egen trumpet ett litet glädjeämne!  

På utvecklingen av kunnandet svarar vi också delvis med det nya projektet med avsikt att utveckla kunnandet i digital pedagogik inom småbarnspedagogiken. Projektets arbetsnamn är DINGÅ. Projektet körde i gång före årsskiftet med en kick-off där daghemsledningen fick utbilda sig på arenan för digitalt lärande. Den här veckan har personalen på daghemmen fått en enkät om digital pedagogik där de kan bedöma sitt eget kunnande. Utgående från enkätens resultat strävar vi efter att rikta lämplig utbildning till personalen. Det är viktigt att utveckla daghemspersonalens kunnande i digital pedagogik och att bredda deras insikt i styrdokumenten som hänför sig till temat för att ge Ingåbarnen likvärdiga möjligheter att utveckla sina framtidsfärdigheter så att de på ett tryggt sätt ska få bekanta sig med teknikens värld.  

Inom den grundläggande utbildningen sysslar vi också med viktiga teman. Den här veckan deltar alla Ingåelever i årskurs 5–6 i Ehyt rf:s lektioner i rusmedelsfostran, och utöver lektionerna anordnas både ett finskspråkigt och ett svenskspråkigt föräldramöte. Till vårens stora teman hör också förändringarna som hänför sig till revideringen av stödet för lärande.  

På fredag sammanfattas det välstartade året av utveckling på Educa-mässan där Ingå deltar med de övriga kommunerna i Västra Nyland. Välkommen till mässan för att diskutera möjligheter och pedagogisk utveckling inom Ingås fostran och utbildning!   

Hälsningar,  

Piritta Honkanen  

Sakkunnig i fostran och utbildning, projektchef för DINGÅ