
Invånarnas röst har hörts – så här ändrades Joddböle V detaljplaneförslag
Detaljplaneprojektet för industriområdet i Joddböle har varit aktuellt i över två år. Till en början utvecklades området på markägarnas initiativ som separata planprojekt, men i fjol våras slogs dessa projekt samman till detaljplanen Joddböle V.
Det justerade Joddböle V detaljplaneprojektet presenterades förra veckan. Planprojektet har väckt mycket diskussion bland invånare och sommarboende i Ingå. Projektet har också följts noga av medierna. Under hela processen har kommunen strävat efter att informera om de olika skedena och ständigt förbättra dialogen kring projektet.
Hur kommunen har främjat dialogen kring projektet
För att främja dialogen fick kommunen stöd från Akordi Oy, som är specialiserad på att lösa miljötvister genom förhandling. I Akordis kartläggning av läget lyftes fram framför allt bristfällig kommunikation och miljöoro, men även sociala effekter som ökad invandring och upplevelsen av att Ingå kan förändras avsevärt om projektet förverkligas. Du kan bekanta dig med Akordis kartläggning här: Kartläggningen av läget utgjorde underlag för en konstruktiv dialog om utvecklandet av Joddböleområdet – Ingå(öppnas i ett nytt fönster)
- Ett så här stort projekt väcker alltid oro. Utifrån Akordis kartläggning konstaterades att det behövs bättre dialog kring projektet, och kommunen vidtog åtgärder baserat på detta. Genom stark dialog och delaktiggörande har kommunen strävat efter att så väl som möjligt svara på de farhågor som invånarna i Ingå har framfört, säger Ingås förvaltningschef Johan Nilsson.
Det är viktigt att komma ihåg att kommunen endast behandlar detaljplanen, medan Blastr Green Steel ansvarar för sitt stålverksprojekt. Under hela projektet har kommunen ändå uppmuntrat markägarna och Blastr Green Steel till öppen och aktiv dialog med Ingåbor och sommarboende.
Kommunen har under hela planprocessen genomfört följande dialogrelaterade åtgärder:
- Vision Ingå 2040-processen, där diskussioner om Ingås framtid fördes. I samband med detta ordnades invånarmöten i olika byar samt en telefonenkät.
- Lagstadgade invånarmöten och möjligheter att lämna synpunkter under planprocessen.
- Olika extra invånarmöten som ordnats på begäran av invånare. Kommunen har även varit närvarande vid olika evenemang i Ingå.
- En kommunikationsgrupp för invånare grundades (på Akordis rekommendation), där personer med olika åsikter om projektet deltog.
- Rundabordssamtal om miljöpåverkan hölls, där miljöfrågor diskuterades med olika aktörer.
- En invånarenkät, där utvecklingen av Joddböleområdet var ett av teman. Läs mer om enkätens resultat här: Resultaten från invånarenkäten publicerade: Knapp majoritet av Ingåborna ser utvecklingsplanerna för Joddböle som positiva för kommunen, över 80 procent av Ingåborna är nöjda med kollektivtrafiken. – Ingå
Baserat på den feedback som samlats in i samband med de nämnda dialogåtgärderna har följande kompletteringar gjorts i det justerade planförslaget:
Minimering av skadliga miljöeffekter:
- T/kem-planbestämmelsen har ändrats så att bestämmelsen nu tillåter endast en modern, el-energibaserad låg kolavtrycks stålfabrik och väteproduktionsanläggningar med sidofunktioner. I områdets södra del tillåts lagring som betjänar hamnverksamhet.
- Bestämmelser gällande förberedande arbeten, såsom planeringsskyldighet och övervakning har tillagts, särskilt gällande Rudus verksamhet på området. I den nya planen ställs strängare villkor för Rudus verksamhet än i den nuvarande planen som fortfarande skulle möjliggöra Rudus verksamhet på området.
- Bestämmelser gällande behandling av dagvatten har preciserats. För deponering av sulfatjordar har givits speciella bestämmelser.
- Bestämmelser gällande vattenvård har tillagts. Verksamhetens värmebelastning eller annan belastning på havet får inte försämra havets tillstånd. Projektaktören ska söka lösningar för att nyttja spillvärme från verksamheten. Byggnader i området ska planeras så att utnyttjande av spillvärme möjliggörs, för att skydda Ingås skärgård.
- Om belysning bestäms att i belysningsplanen ska beaktas även belysningsarrangemang under byggnadstiden.
- Cirkulär ekonomi ska enligt bestämmelsen främjas i samband med byggandet på området.
Dessutom har kommunen stävat efter att främja och fortsätter främja dialogen genom följande åtgärder:
- En gemensam interaktionsplan utarbetades tillsammans med projektaktören, vilket ökade bolagets lokala närvaro i Ingå. Kommunen har även stärkt sin kommunikation kring projektet.
- Utarbetande av en utvecklingsplan, där det beaktas hur Ingå kan bevara sin identitet om projektet genomförs. Planen tar också ställning till utvecklingen av serviceutbudet för att möta den eventuella befolkningsökningen. I Ingås 2040-vision strävar man efter att nå 6000 invånare, medan det nuvarande invånarantalet är cirka 5400. År 2010 bodde det flest invånare i Ingå, över 5600. Det är viktigt att betona att kommunen själv bestämmer över sin markanvändning.
- Ekonomiska risker som invånarna lyft fram besvaras i markanvändningsavtalet. I avtalet tar man ställning till hur man agerar om projektet avbryts eller inte startar, och säkerställer att kommunen inte bekostar infrastrukturinvesteringar i förväg eller på egen bekostnad. Andra risker som lyfts av invånare har också beaktats på olika sätt. Läs mer om kommunens riskhantering här: Hur förbereder sig kommunen på risker? Hur minimeras miljöskador? Läs kommunens svar på tio vanliga frågor om Joddböle V-detaljplanen – Ingå
- Kommunen och Blastr Green Steel kommer att ingå ett gemensamt intentionsavtal om ett samarbetsavtal. Samarbetsavtalet kommer att innehålla åtgärder för att förebygga segregation och betona vikten av delaktighet för både invånare och sommarboende. En separat plan kommer att utarbetas för att förebygga negativa effekter under byggskedet. En kommuninvånardelegation kommer att grundas för att följa upp projektet.
- Om planen godkänns, får kommunen en engångsersättning från markägarna, vilket gör att projektets administration kan förstärkas med tilläggsresurser.
- Kommunen bereder ett intressebevakningsprogram, där utvecklingen av viktig infrastruktur som stamväg 51 och kustbanan beaktas om projektet genomförs. Staten deltar i att stärka projektets förutsättningar. Staten har redan beslutat att förbättra anslutningarna till Täktervägen och Hamnvägen under åren 2026–2029. Läs mer här: Sex miljoner euro från halvtidsöversynen för att förbättra anslutningar med koppling till Joddböleområdets utveckling i Ingå – Ingå
- Kommunen har grundat ett nätverk av representanter från grannkommunerna, med det första mötet planerat till maj.
Således, även om detaljplanen Joddböle V godkänns, avslutas inte dialogen där. Kommunen fortsätter aktivt sitt dialogarbete och planerar nya former av delaktighet, om vilka beslut fattas senare.