Fortsätt till innehållet

Markanvändningsavtalet Joddböle V är klart: Ingå får en kompensation på över 10 miljoner euro  

Förhandlingarna mellan Ingå kommun och Blastr Green Steel om markanvändningsavtalet för Joddböleområdet har avslutats och nu tas avtalet till Ingå kommunstyrelse för behandling. Förhandlingar har förts sedan i höstas. I markanvändningsavtalet avtalas om hur Ingå kommun ska kompenseras för kommunaltekniken som tjänar verksamhetsområdet och de olika trafikarrangemangen. Avtalet tar också ställning till olika risksituationer såsom att projektet inte körs igång eller att projektet blir halvfärdigt.  

I förhandlingarna om markanvändningsavtalet representerades kommunen av kommundirektör Robert Nyman och planläggningschef Aija Aunio samt av Matti Holopainen, en extern sakkunnig från KuntaMaa Consulting Oy. Avtalet har också granskats på kommunens vägnar av en extern advokatbyrå. Ingå kommunstyrelse, kommunfullmäktige och förhandlingskommittén har kontinuerligt informerats om avtalets innehåll.  

– Vår utgångspunkt har varit att Ingå inte ska bli den som står för kostnaderna. Vi har drivit kommunens intresse och i synnerhet strävat efter att minimera kommunens risker i alla lägen. Vi anser att det avtal som nu hart förhandlas fram är mycket bra för kommunen, både innehållsmässigt och särskilt ur ekonomisk synvinkel, och det tycker vi är väldigt fint, säger Ingås kommundirektör Robert Nyman.  

Ingå får en kompensation på över 10 miljoner euro som betalas i rater  

Det här markanvändningsavtalet är tidsbundet. Enligt avtalet ska det inledande mötet som hänför sig till byggandet ordnas senast år 2035. Om det här inte förverkligas ändras detaljplanen till behövliga delar.  

Enligt markanvändningsavtalet kompenseras Ingå med ca 10,4 miljoner euro. Summan betalas till kommunen i etapper. Den första raten på cirka 500 000 euro betalas genast efter att beslutet om godkännandet av planen har fattats. Den här betalningsraten gör det möjligt att planera infrastrukturinvesteringarna och öka personalresurserna. En lika stor summa, ca 0,5 miljoner euro, betalas när detaljplanen har vunnit laga kraft. Följande rater, totalt 9,4 miljoner euro, betalas när stålverkets bygglov har beviljats (1 miljon euro) och när det inledande byggmötet har hållits (5 miljoner euro). Den sista raten betalas när stålverket i sin helhet har godkänts för att tas i bruk (3,4 miljoner euro) 

Kommunens ekonomi är tryggad om projektet blir oavslutat eller inte förverkligas  

Det är skäl att ta i beaktande att markanvändningsavtalet inte ålägger kommunen att bygga någon kommunalteknik som tjänar området innan de större betalningsraterna förverkligas. Så här vill man förebygga sådana risker som exempelvis norra Sverige har utsatts för i samband med förverkligandet av projekt inom ramen för grön omställning. Om Blastr Green Steels projekt inte inleds behöver kommunen inte betala tillbaka de betalningsrater som kommunen redan har erhållit. Om fabriksbyggnaden blir halvfärdig är det markägarna och bolaget eller ett eventuellt konkursbo som ansvarar för att den körs ned. I avtalsförhandlingarna har Blastr Green Steel ändå konstaterat att projektet inte kommer att inledas förrän finansieringen har tryggats.  

Enligt lagstiftningen är markanvändningsavtalet det primära sättet att trygga kommunens ekonomiska intressen. Om beslutet om godkännandet av markanvändningsavtalet till exempel överklagas och avtalet hävs, kan kommunen bli tvungen att utnyttja s.k. utvecklingskostnadsersättning i stället för ett markanvändningsavtal.  

– Markanvändningsavtalet är mycket bra för kommunen och Ingå kommer att få en betydande ekonomisk nytta tack vare det. Samtidigt kan man konstatera att själva avtalet inte garanterar att projektet förverkligas. För att projektet ska kunna förverkligas behövs en detaljplan som har vunnit laga kraft och även nödvändiga tillstånd. Om markanvändningsavtalet av någon orsak hävs och kommunen blir tvungen att utnyttja utvecklingskostnadsersättning kan Ingås ekonomiska nytta minska med flera miljoner och riskerna i projektets konsekvenser öka. Vi förstår att det här projektet har väckt kritik, men vi hoppas att även de som har varit kritiska till projektet ser nyttan som markanvändningsavtalet medför för kommunen, säger Nyman. 

Staten stöder Ingå i utvecklandet av Joddböle – kommunens fördel är en miljon euro  

 Kommunen har fört förhandlingar med staten vid sidan om förhandlingarna om markanvändningsavtalet. Förhandlingarna har gällt statens deltagande i förbättringen av det statliga vägnätet och korsningarna i Ingåområdet. I markanvändningsavtalet konstateras att en förbättring av anslutningen till Hamnvägen är nödvändig med tanke på trafiksäkerheten och att en förbättring av anslutningen till Täktervägen bör förverkligas. I samband med regeringens halvtidsöversyn beslutade landets regering att finansiera förbättringen av ifrågavarande anslutningar i sin helhet. I enlighet med markanvändningsavtalets struktur har Ingå således mer resurser att använda för andra projekt som tjänar utvecklingen av Joddböle och hela Ingå. Förhandlingar om Ingås infrastrukturbehov har förts med Finansministeriet, Kommunikationsministeriet och Arbets- och näringsministeriet.   
 
– Vi kan konstatera att Ingå förhandlade klokt med staten. Vi sa att Ingå inte deltar i förbättringen av den statliga infrastrukturen, och statens representanter var förstående. Statens finansiering för de nödvändiga satsningarna är redan klar och därmed vinner Ingå över en miljon euro i markanvändningsavtalet. De här medlen kan vi nu använda till annan utveckling som kommunen anser vara viktig med tanke på utvecklingen av Joddböle. Nu utarbetar kommunen ett mer omfattande intressebevakningsprogram och inleder nya förhandlingar med staten gällande de förbättringar och satsningar som vår region behöver om Blastr Green Steels projekt förverkligas. I den här helheten tar vi säkert upp bl.a. gång- och cykelleder, Fagerviksvägens anslutning och Degerbyområdets anslutningar och förstås också förbättringen av stamväg 51 och kustbanan, säger kommunstyrelsens ordförande, riksdagsledamot Henrik Wickström, som har drivit förhandlingarna om infrastruktur med staten.  

Frivillig ekologisk kompensation eller andra naturinsatser 

I markanvändningsavtalet fastställs också att Blastr Green Steel ska utreda möjligheterna för frivillig ekologisk kompensation eller vidta andra åtgärder som minskar belastningen på miljön. Även andra markägare engageras i att förebygga och mildra naturolägenheter och att vid behov göra naturinsatser för att främja hållbar utveckling och naturens mångfald.  
 
– Ingåborna värdesätter sin näromgivning mycket högt. Projektets uppgift är att främja grön omställning och sträva efter att stoppa den globala klimatförändringen. Därför har det varit viktigt för kommunen att lyfta fram frivillig ekologisk kompensation eller någon annan naturåtgärd med vilken vi kan främja miljövården i Ingå. Vi vill med alla medel minska utsläppen och främja hållbar utveckling, säger planläggningschef Aija Aunio.  

Ingå kommun och Blastr Green Steel ingår ett gemensamt samarbetsavtal  

Kommunen och Blastr Green Steel har också för avsikt att ingå ett gemensamt samarbetsavtal där man kommer överens om hur Ingåborna informeras om projektet och hur olika sociala utmaningar såsom segregation kan förebyggas. I avtalet kommer man också överens om att grunda en gemensam kommuninvånardelegation vars uppgift är att följa upp projektet och även lyfta fram synpunkter och lösningar för att förebygga olägenheter för näromgivningen och Ingåbornas liv.  

Det har också utarbetats en promemoria om förhandlingarna om markanvändningsavtalet där tolkningen av avtalet tydligt förklaras så att alla parter tolkar avtalet på samma sätt.  
– Vi strävar efter att på alla sätt klargöra avtalets innehåll och tolkningen av det för att kommuninvånarna och även fritidsborna ska få rätt information om ärendet. Vi kommer också i fortsättningen att aktivt och öppet informera om allt som berör projektet, säger Nyman.