Hej alla som är intresserade av Ingå, snart inleder vi en marknadsföringskampanj för egnahemshustomter!
I mars gav Ingå kommunstyrelse tjänsteinnehavarna i uppdrag att bereda en marknadsföringskampanj för kommunens egnahemstomter. Kampanjen ska enligt beslutet särskilt lyfta fram tomterna i Degerby, men också ge synlighet åt kommunens övriga egnahemstomter.
Samtidigt är det bra att notera att efterfrågan på egnahemsboende inte bara gäller Ingå centrum, utan också andra delar av kommunen, såsom Täkterområdet och Degerby.
– Degerby har stor potential. Vi hoppas att det under nästa regeringsperiod fattas beslut om att fyrfilsprojektet på stamväg 51 från Kyrkslätt till sträckan mellan Ingå och Sjundeå inleds senast i början av 2030-talet. Tack vare detta projekt skulle Degerby ligga ännu närmare Helsingfors. Vi tror att detta, tillsammans med Degerbys närservice och den unika miljön, gör området intressant särskilt för barnfamiljer, säger Ingå kommunstyrelses ordförande Henrik Wickström (SFP).
Många aktörer väntar på positiva beslut om Joddböle
I Ingå hoppas man att bostadshandeln ska ta fart, även om det instabila världsekonomiska läget har påverkat bostadsmarknaden negativt. Utvecklingen i Joddböleområdet följs noggrant av många aktörer inom byggbranschen.
– Om vi skulle få ett positivt investeringsbeslut för Joddböle, skulle vi genast ha intresserade aktörer som vore redo att komma till Ingå och även bygga bostäder till rimligt pris i Ingå centrum. Det är viktigt att förstå att utvecklingen i Joddböle direkt påverkar kommunens möjligheter att påskynda bostadsmarknaden så att vi får fler bostäder och nya invånare till Ingå, konstaterar Ingås planläggningschef Aija Aunio.