Fortsätt till innehållet

När sociala medier splittrar, hur bygger vi diskussion? Invånarkväll 20.5 i kulturaulan

Sociala medier påverkar både vårt beteende och vårt sätt att diskutera med varandra. När debattklimatet blir hårdare och polariseringen ökar behöver vi fundera på hur vi tillsammans kan stärka en mer konstruktiv och respektfull samtalskultur.

Ingå kommun ordnar en invånarkväll onsdagen den 20 maj kl. 18.00–20.00 i kulturaulan. Under kvällen diskuteras hur sociala medier formar samhällsdebatten, hur motsättningar mellan människor uppstår och vad vi kan göra annorlunda framöver.

Kvällens huvudtalare är professor Kevin Durrheim, en internationellt känd socialpsykolog vars forskning fokuserar på polarisering, segregation, rasism och förutsättningarna för ett konstruktivt samhälleligt samtal. Durrheim talar engelska och behandlar vilka konsekvenser en eskalerande nätdebatt kan få.

Efter huvudanförandet ordnas en paneldiskussion tillsammans med huvudtalaren med rubriken Vad vill vi göra annorlunda? Diskussionen leds av Laura Yliruka från Itla. I panelen deltar:

Paneldiskussionen förs på flera språk. Var och en får använda sitt eget modersmål och vid behov översätts diskussionens huvudpunkter.

Det är också möjligt att följa evenemanget på distans via Teams(du flyttas till en ny sida).

Alla är varmt välkomna!

Evenemanget ordnas av Ingå kommun tillsammans med Självständighetsjubileets barnstiftelse Itla.