Minister Ranne besökte Västra Nyland – regionens trafikprojekt i fokus
Kommunikationsminister Lulu Ranne besökte Västra Nyland måndagen den 18.5.2026 och träffade regionens kommundirektörer samt landskapsledning. Besöket arrangerades av Ingå kommun och Nylands förbund. I fokus för diskussionerna stod hamnarna i Ingå och Hangö samt regionens järnvägs- och vägförbindelser.
– Det var fint att få bekanta sig med Västra Nylands trafikprojekt på plats och höra kommunernas och landskapets synpunkter. Betydelsen av regionens hamnar, järnvägar och vägförbindelser för Finlands försörjningsberedskap och exportindustri är konkret. Ett varmt tack till Nylands förbund och Ingå kommun för möjligheten till detta viktiga besök, säger minister Lulu Ranne.
Nylands förbund och kommunerna i Västra Nyland betonade under besöket att utvecklingen av trafikinfrastrukturen är en förutsättning för regionens tillväxt, nya investeringar och stärkt försörjningsberedskap.
Under besöket gick man igenom flera konkreta projekt och hur de framskrider. Elektrifieringen av Hyvinge–Hangö-banan blev klar år 2025, men den växande hamntrafiken ökar behovet av ytterligare kapacitet på den enkelspåriga förbindelsen. Även utvecklingen av Kustbanan lyftes fram. På sträckan Karis–Köklax pågår ett förbättringsprojekt, men banan behöver fortfarande tilläggsfinansiering för att göra trafiken smidigare samt för att ansluta Ingå hamn till bannätet.
Bland vägförbindelserna lyftes särskilt riksväg 25 och stamväg 51 fram. Riksväg 25 är Nylands centrala tvärgående huvudled mellan hamnarna och det övriga Finland, och utvecklingen av vägen har länge varit en prioritet för regionen. Förbättringen av stamväg 51 skulle i sin tur stärka förbindelserna till Ingå hamn, till tillväxtkommunerna i västra Nyland och till huvudstadsregionen.
– Västra Nyland har en enorm potential som väntar på att få komma i rörelse. Genom att uppdatera riksväg 25 från 1970-talet till nutid undanröjer vi hinder för tillväxt och skapar utrymme för nya investeringar. En smidigare väg betyder ett livskraftigare Finland, säger Nylands landskapsdirektör Tuija Telén.
Även Ingå kommun lyfte under besöket fram att utvecklingen av trafikförbindelserna är en central fråga för kommunens livskraft och tillgänglighet.
– Vi tackar kommunikationsministern för besöket. Under mötet diskuterades frågor som är mycket viktiga ur kommunens perspektiv. Fungerande väg- och spårförbindelser är avgörande för Ingås livskraft, företagens verksamhetsförutsättningar och invånarnas vardag. Därför anser vi det viktigt att staten långsiktigt förbinder sig till att utveckla Kustbanan, tågtrafiken Helsingfors–Hangö, stamväg 51 och riksväg 25, säger Ingå kommuns tf. kommundirektör Johan Nilsson.