Fortsätt till innehållet

Så här ordnar du ett tillgängligt evenemang

Tillgänglighet handlar om mer än bara de fysiska utrymmena. På den här sidan hittar verktyg och tips för att planera och marknadsföra evenemang på ett inkluderande sätt.

Tillgänglighet vid evenemang

Tillgänglighet vid evenemang innebär att evenemang är tillgängliga för alla deltagare, oavsett till exempel fysiska eller kognitiva begränsningar.

Bland annat Invalidförbundet och servicen Kultur för alla har sammanställt flera checklistor gällande tillgänglighet vid olika typer av evenemang. Du hittar listorna via följande länkar:

Tillgänglighet i marknadsföring

Tillgänglighet i marknadsföring av evenemang innebär att evenemang och marknadsföringen av dem är tillgängliga för alla deltagare, oavsett till exempel fysiska eller kognitiva begränsningar. Detta tar hänsyn till olika behov såsom syn-, hörsel- och rörelsehinder, men även eventuella inlärningssvårigheter eller tekniska hinder.

Här är några exempel på hur du kan förbättra tillgängligheten i marknadsföringen av evenemang:

Genom att fokusera på tillgänglighet breddar man inte bara den potentiella publiken, utan skapar också en positiv bild av en ansvarsfull och inkluderande evenemangsarrangör.