Så här ordnar du ett tillgängligt evenemang
Tillgänglighet handlar om mer än bara de fysiska utrymmena. På den här sidan hittar verktyg och tips för att planera och marknadsföra evenemang på ett inkluderande sätt.

Tillgänglighet vid evenemang
Tillgänglighet vid evenemang innebär att evenemang är tillgängliga för alla deltagare, oavsett till exempel fysiska eller kognitiva begränsningar.
Bland annat Invalidförbundet och servicen Kultur för alla har sammanställt flera checklistor gällande tillgänglighet vid olika typer av evenemang. Du hittar listorna via följande länkar:
Tillgänglighet i marknadsföring
Tillgänglighet i marknadsföring av evenemang innebär att evenemang och marknadsföringen av dem är tillgängliga för alla deltagare, oavsett till exempel fysiska eller kognitiva begränsningar. Detta tar hänsyn till olika behov såsom syn-, hörsel- och rörelsehinder, men även eventuella inlärningssvårigheter eller tekniska hinder.
Här är några exempel på hur du kan förbättra tillgängligheten i marknadsföringen av evenemang:
- Webbplatsens tillgänglighet: En evenemangswebbplats bör följa tillgänglighetsstandarder som WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) för att säkerställa att webbplatsen är lätt att använda på alla enheter och är tillgänglig för personer med syn-, hörsel- och rörelsehinder. Till exempel kan alternativ text i bilder, undertexter i videor och ett tydligt, kontrasterande färgschema bidra till tillgängligheten.
- Textning av bilder och videor: Bilder och videor som används för att marknadsföra evenemang ska vara textade och beskrivna så att döva och hörselskadade kan förstå budskapet.
- Lokalens tillgänglighet: Marknadsföringen bör lyfta fram hur lokalen är tillgänglig till exempel för rullstolsanvändare. Finns det tillgängliga toaletter, sittplatser för personer med rörelsehinder eller hissar att röra sig med mellan våningarna?
- Klart och enkelt språk: Marknadsföringsmaterialet ska också vara lätt att förstå för personer med inlärningssvårigheter eller som inte har språket som modersmål. Kort och koncis text, bilder och tydliga rubriker hjälper till att få fram budskapet.
- Information på flera språk: Om evenemanget lockar internationella deltagare bör marknadsföringsmaterialet översättas till flera språk. Det kan gälla både webbplatser och annonser.
Genom att fokusera på tillgänglighet breddar man inte bara den potentiella publiken, utan skapar också en positiv bild av en ansvarsfull och inkluderande evenemangsarrangör.