Ansökningen för coronastöd på 2 000 euro för egenföretagare öppnas
Arbets- och
näringsministeriet beviljar coronastöd till egenföretagare via
kommunerna. I den västnyländska regionen har kommunerna (Hangö, Ingå,
Lojo, Raseborg och Sjundeå) kommit överens om ett gemensamt förfarande när det
gäller stöden. Ansökan om stöd går till så att
Novago Företagsutveckling Ab, som ägs av kommunerna, tar emot
ansökningarna elektroniskt via sin webbplats (www.novago.fi). Efter detta fattar kommunerna beslut om att
bevilja eller avslå ansökningarna och stöd betalas sedan ut till de företagare
som har fått ett positivt beslut.
Förutsättningen för
att stödet för egenföretagare ska beviljas är att företagets kraftigt
försämrade ekonomiska situation och minskade omsättning beror på coronaepidemin.
Man uppskattar att epidemin har börjat påverka egenföretagarnas ekonomiska
situation i Finland negativt från och med 16.3.2020, d.v.s. när
undantagstillståndet fastställdes och beredskapslagstiftningen togs i bruk.
Ansökningsblankett och
tilläggsinformation om hur ansökningen ska fyllas i samt kriterier för
beviljande av stöd finns på Novagos webbplats https://novago.fi/sv/coronastodtillegenforetagare/. För att fylla i ansökningen krävs stark
autentisering och ansökningstiden startar torsdagen den 16.4.2020
kl. 12.00.
Ansökan om stöd görs i
företagets hemkommun som finns registrerad i Företags-
och Organisationsdatasystemet (YTJ). Stödets storlek är 2 000 euro och det
är en engångsersättning. Stödet beviljas för att täcka utgifterna för
bedrivandet av egenföretagarens verksamhet.
Med egenföretagare
avses här en person som ensam idkar ekonomisk verksamhet oberoende av
företagsform (enskild näringsidkare, kb, öb, ab eller andelslag). Även så kallade ”lättföretagare” och
frilansare kan ansöka om stöd. Erhållande av stödet förutsätter att företagaren
inte har anställd arbetskraft vid ansökningstillfället.
Företagaren måste
påvisa att hens ekonomiska situation har försämrats på grund av coronaviruset.
Företaget får inte ha varit i ekonomiska svårigheter före
coronakrisen. Egenföretagaren anses ha förutsättningar för en lönsam
verksamhet om företagsverksamheten har varit lönsam enligt bokslutet eller
skattedeklarationen för 2019. Om egenföretagaren har en skatteskuld bör hen ha
en plan för återbetalning av skatteskulden som är godkänd av
Skatteförvaltningen. Den sökande bör också se till att de minimis-stöd som
har beviljats genom olika beslut inte överskrider det tillåta maximala
beloppet. Skatteskuldsbevis är obligatoriskt för alla!
Kommunen och
egenföretagaren som tar emot stödet gör upp ett avtal om stödet i enlighet med
7 § mom. 3 i statsunderstödslagen. Avtalet innehåller villkoren
för stödets beviljande, användande och övervakning av användandet. Avtalet
är nödvändigt för att de egenföretagare som erhåller stödet ska vara medvetna
om stödets natur som statsunderstöd. Till de delar som har att göra med
användandet av stödet kan ANM granska egenföretagarens ekonomi och
verksamhet. I och med ett positivt beslut på ansökningen uppstår ett
privaträttsligt avtalsförhållande mellan kommunen och den sökande.
Avtalet uppstår i och med att kommunen godkänner ansökningen och den sökande
erhåller information om godkännandet.
Stödet kan betalas ut
för kostnader som har uppstått under tidsperioden 16.3.2020–31.8.2020. Stödet
är tidsbegränsat och kan sökas fram till 30.9.2020.
I alla frågor som har att göra med stödet kan man vari i kontakt med Novago företagsutvecklings
rådgivare eller via kundtjänsten
019 369 1865. Samtliga individuella kontaktuppgifter finns på adressen https://novago.fi/sv/kontakt/. Kommunerna har följande kontaktpersoner
gällande stödet för egenföretagare:
- Ingå: Förvaltningschef Eija Taskinen,
eija.taskinen@inga.fi
Om du är
egenföretagare och coronakrisen har lett till betydande inkomstförluster för
ditt företag gör du på följande sätt:
Läs först noggrant igenom ANM:s kriterier
för erhållande av stödet (kriterierna finns på Novagos sidor under denna
länk) och utvärdera huruvida du uppfyller dessa.
- Ta kontakt med din bokförare/ditt
faktureringsandelslag för att i elektronisk format få de bilagor som krävs
för ansökningen. Du kan också skanna dokumenten från din egen bokföring på
förhand. - Logga in på ansökningen med stark
autentisering (nätbankskod och/eller mobilcertifikat). - Fyll i ansökningen noggrant och bifoga de
bilagor som krävs. Ansökningen finns på Novagos sidor.
ANM:s kriterier för
erhållande av stödet
För att erhålla
stödet måste egenföretagaren uppfylla vissa kriterier. De kriterier som
har fastställts av ANM är:
- Med egenföretagare avses här en person som
ensam idkar ekonomisk verksamhet oberoende av företagsform (enskild
näringsidkare, kb, öb, ab eller andelslag). Även så kallade
”lättföretagare” och frilansare kan ansöka om stöd. Erhållande av
stödet förutsätter att företagaren inte har anställd arbetskraft vid
ansökningstillfället. - Med egenföretagare som bedriver ekonomisk
verksamhet som huvudsyssla avses en företagare som har pensionsförsäkring
för egenföretagare (FöPL-försäkringsnummer) eller som kan
förevisa en årlig företagarinkomst eller fakturering på minst
20 000 euro. Om företaget har startat sin verksamhet för
mindre än 6 månader sedan, bör företagaren påvisa att inkomsterna skulle
ha varit minst 20 000 euro utan coronakrisen. - Som bilaga krävs bokslutet för
2019/senaste bokslut eller skattedeklarationen för 2019/senaste
skattedeklaration.
Dessutom krävs kopior av bokföringen och/eller kontoutdrag för att
bekräfta hur försäljningen och utgifterna har utvecklats 2020. ”Lättföretagare”
och frilansare bör ge bevis på verksamhetens lönsamhet och den
inkomstförlust som coronakrisen har orsakat med bästa tillbudsstående
verifikat. - Försämringen av företagsverksamheten och
omsättningen efter 16.3.2020 måste verifieras med kopior av
bokföringen och/eller kontoutdrag (utgifter och försäljningsinkomster).
Om försäljningsintäkterna har sjunkit 30 % eller mer
kan detta anses vara en betydande försämring.
- Egenföretagaren anses ha förutsättningar
för en lönsam verksamhet
om företagsverksamheten har varit lönsam enligt bokslutet eller
skattedeklarationen för 2019. Om egenföretagaren har en skatteskuld, bör
det finnas en plan för återbetalning av skatteskulden som är godkänd av
Skatteförvaltningen. Vid utvärderingen av verksamhetens lönsamhet kan
egenföretagarens utredning av den exceptionella situationen 2019 tas i
beaktande. - För att stabilisera egenföretagarens
verksamhet kan stöd för kostnader som orsakas av egenföretagarens
verksamhet beviljas för tiden 16.3.2020–31.8.2020. Egenföretagare kan
ansöka om stöd fram till 30.9.2020. - Stödet kan sökas parallellt med det utvidgade
arbetslöshetsstöd som är på kommande för företagare. - Den sökande bör se till att de
minimis-stöd som har beviljats genom olika beslut inte överskrider det
tillåta maximala beloppet. De minimis-stöd är ett offentligt
företagsstöd som enligt europiska unionens tolkning är så litet att det
inte snedvrider konkurrensen eller påverkar handeln mellan
EU-medlemsstaterna. Ett företag kan beviljas högst 200 000 euro i
de minimis-stöd under tre på varandra följande skatteår. För företag
som verkar inom landsvägstransportsbranschen kan de minimis-stödet
uppgå till högst 100 000 euro. I stödbeslutet har det angetts om
det är frågan om ett de minimis-stöd. Ytterligare information: https://tem.fi/sv/stod-av-mindre-betydelse-de-minimis-stod-
- Egenföretagarstödet beviljas
företagarspecifikt. Om egenföretagaren har flera företag som hen arbetar i
beviljas stödet för det företag som företagaren har som huvudsyssla. Det
kan finnas flera personer i företagarställning i företaget, som alltså
inte är i arbetstagarställning (arbetsförhållande), men inte nödvändigtvis
någon person i arbetsförhållande. - Om egenföretagaren idkar en sido- eller
tilläggsnäring tolkas detta som en företagare i bisyssla, vilket inte
berättigar till stöd.
Allmän information
om ansökningsproceduren
- Egenföretagaren ansöker skriftligen om
stödet i sin hemkommun (hemkommunen enligt uppgifterna som finns
registrerade i Företags- och Organisationsdatasystemet (YTJ)). Stödet för egenföretagare är en
engångsersättning på 2 000 euro för egenföretagarens kalkylerade
kostnader som orsakas av företagsverksamheten, exempelvis kostnader för
utrymmen och utrustning som har anskaffas för företagsverksamheten samt
bokföringskostnader och övriga kontorsutgifter. Lön som företagaren
betalar ut till sig själv anses, när engångsersättningen beviljas, inte
vara utgifter som orsakas av företagsverksamheten. Stödet anses därmed
inte vara inkomst som företagaren får från företaget. Meningen med stödet
är att det delvis ska hjälpa egenföretagaren att klara av den utmanande
ekonomiska situation som coronavirusepidemin orsakar. Engångsersättningen
kan beviljas för kostnader som har uppstått från och med 16.3.2020 och
sista ansökningsdagen för stödet är 30.9.2020. Det är ett beräknat belopp
och mottagaren av stödet är inte förpliktigad att framlägga verifikat på
hur kostnaderna har uppstått när stödet söks eller i
efterhand. - Om den sökande har angett felaktig
information, kommer man i avtalet mellan kommunen och den sökande överens
om att stödtagaren omedelbart ska återbetala stöd som har erhållits
felaktigt, med för stort belopp eller utan grund och att kommunen vid
missbruk kan kräva tillbaka det utbetalade stödet. - Ansökningarna behandlas i den
ordningsföljd de kommer in.