Fortsätt till innehållet

Resenärens hälsningar: Tur och retur från Helsingfors till Ingå i arbetets tecken

Klockan ringer 5.13 och Ingå kommuns kommunikationskoordinator slår upp ögonen när en ny dag gryr i Helsingfors. Bussen till glada Ingå går inte förrän 7.20, men damen här måste hinna fixa sminket och sköta vovvarnas morgonbestyr också.

Färden från Skatudden i Helsingfors till Ingå centrum tar totalt ungefär en och en halv timme. När spåran vid sju har tagit pendlartjejen till Glaspalatset börjar resans skönaste etapp – bussresan till Ingå.

Chaufförerna som kör bussen från Kampens terminal för fjärrtrafik har blivit bekanta under året, så när hälsningarna är avklarade är det bara att slänga sig ner på sätet och sätta på musiken i hörlurarna. Det är så avkopplande att åka med tidiga morgonbussen och beundra landskapen medan man lyssnar på musik. Lite egentid, ni vet, innan arbetsdagen kör i gång.

Resan går snabbt – bussen startar klockan 7.20 och halv nio är man redan i full gång med kaffekokningen på kontoret. På eftermiddagen, när jobbet är klappat och klart, är det dags att ta kompassriktningen hemåt igen. Under returresan hinner man ännu fixa några jobbgrejer innan man stiger av och stiger ut i storstadsvimlet. Om chauffören råkar vara pratsam kan man snacka ända fram till Kampen. Tiden ilar, och vips är man där! 

Säsongsbiljetten Ingå – Helsingfors(du flyttas till en ny sida) är en livräddare för denna aktiva pendlare. Biljetten kostar 120 euro och är definitivt prisvärd! 

Nu när alla biljetter har flyttats till Matkahuoltos app Resor och Biljetter(du flyttas till en ny sida) är det superenkelt att köpa en ny när den gamla har gått ut. Dessutom är det svårare att tappa bort en mobiltelefon än ett konkret resekort, vilket undertecknad är särskilt duktig på. 

Det går så många bussturer till Ingå att man alldeles lugnt kan jobba en del av dagen hemma på distans och sen ta sig till kontoret när man känner för det – eller tvärtom! Inte illa, eller hur? Pendlarlivet leker tack vare en så välfungerande kollektivtrafik.