Företagare i fokus: Hemtrevliga Sömmaria
Om byxorna dina är för långa eller skjortan för kort, får du tag på experthjälp mitt i Ingå kyrkby!
- Jag heter Maria Lindbom och det här är min syateljé, Sömmaria. Jag har sytt i över 30 år. Tidvis dock på halvtid då jag varit hemma med barnen eller jobbat med annat vid sidan om. I dryga fyra år har jag nu jobbat här i Ingå med sömnard på heltid, berättar Maria.
Maria har erfarenhet av all slags sömnadsarbeten. Oftast gör hon ändringsarbeten, syr kläder från början till slut, lappar och lagar nya och gamla kläder samt syr gardiner eller andra inredningstextiler.
Maria har alltid varit intresserad av handarbeten. Hon har sytt sedan ung ålder och en karriär inom handarbetsbranschen kändes naturligt. Att sy är för Maria mer än arbete – det är en livsstil. Hon betonar flera gånger att det inte ska kännas tråkigt att gå till jobbet utan att det ska vara roligt. Och det är det för Maria verkligen!
Men varför just Ingå som etableringsort för Sömmaria?
- Jag har bott i Ingå i hälften av mitt liv så det var klart att det är här jag ska ha mitt företag. Naturligtvis, ler Maria.
Såsom många andra företagare älskar Maria den frihet som arbetet för med sig. Hon kan själv välja sina arbetstider och -dagar, jobba så mycket som hon önskar och ta lediga dagar eller sätta en lapp på dörren om något annat kallar mitt i allt.
Även skaparmöjligheten tilltalar henne. Att laga gamla kläder är kanske inte så märkvärdigt i sig, men kreativiteten kommer i användning då hon ska fundera på bästa sätt att laga och lappa.
Maria kan naturligtvis också själv bestämma vilka och hurudana sömnadsarbeten hon tar emot.
- Jag försöker ta emot allt som kommer in. Jag säger alltid att inget är omöjligt, men ibland blir det för dyrt eller jobbigt med vissa saker. Då kan man säga att det tyvärr inte lönar sig att försöka laga. Verkligen olika och varierande arbeten blir det nog, berättar Maria.
Maria betonar också att det alltid lönar sig att fråga. Ibland får hon frågor om sömnadsarbeten, som hon inte gjort tidigare. Då måste hon fundera om hon tar emot det och vad det skulle bli att kosta.
- När någon kommer och frågar om det lönar sig att laga något så svarar jag inte att lönar det sig eller inte. Jag ger priser och kunden får själv avgöra hur hen vill göra, fortsätter Maria.
Maria har prissatt de vanliga sömnadsarbetena som hon ofta tar emot, men för speciella arbeten gäller det att kunna ge en korrekt uppskattning på priset. Ibland händer det att Maria måste jobba fler timmar än vad hon först hade räknat med. Kunden betalar förstås alltid det man har kommit överens om på förhand, men då vet Maria hur hon ska göra nästa gång då hon tar emot ett nytt projekt. Livet lär!
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för en sömmerska då?
- Dagarna ser nog rätt likadana ut! Jag tar emot sömnadsarbeten. En del arbeten kan kunden bara lämna in och säga vad som behöver lagas medan vissa plagg behöver provas på, så att vi tillsammans kan avgöra vad det är som måste fixas. När man syr upp helt nya plagg får kunden också komma in på provning mellan varven innan allt blir klart, berättar Maria.
Maria försöker sy så mycket som hon hinner och planerar samtidigt sitt schema. Det går nämligen inte alltid att sy arbeten i den ordning som de lämnas in!
- Ibland ber kunden mig laga något medan hen går och handla eller kanske redan till nästa dag. Då får jag förstås planera om mitt schema. Men nog brukar jag vara rätt flexibel, säger Maria med ett leende.
Och vad är det som gör Ingås egen sömmerska riktigt glad? Naturligtvis då det kommer in en kund med en rekommendation från en annan kund lovordat den fina servicen.
Djungeltrumman är den bästa möjliga kommunikationskanalen!
Maria har inga specialmaskiner, utan allt hon syr kan man också sy hemma på en vanlig symaskin. Det är mera frågan om en tjänst för den som inte har en egen maskin, inte kan sy eller bara inte helt enkelt hinner själv. För alla ivriga hemsömmerskor har Sömmaria till exempel dragkedjor, band, tyger och annat nödvändigt. Det lönar sig alltså att kolla utbudet fast man inte behöver sömnadsservice!
Maria tipsar också med glimten i ögat att det är ganska långt till närmaste sömnadsaffär.
- Fråga bara om ni funderar på något! Ibland får jag de mest udda frågor om saker som inte har någonting med sömnad att göra. T.ex. funderingar kring stickning. Alltid lönar det sig att fråga. Det värsta som kan hända är att jag säger att jag inte kan vara till hjälp. Men då har man ju åtminstone frågat, konstaterar Maria.
Maria nämner också att hon försöker undvika att sy sådant som redan finns att köpa färdigt, exempelvis nya plagg. Det är sällan lönsamt att låta sy upp något bara för att man har ett eget tyg liggande hemma. Nya plagg syr man till exempel om man vill ha något man inte hittar färdigt eller om ens kroppsform gör att man aldrig hittar rätt storlek bland färdiga kläder. Att reparera kan också ibland bli dyrare än att köpa nytt. Då är det ofta frågan om att rädda sitt favoritplagg eller ekologiskt tänkande.
Maria hjälper gladeligen också till med gardiner. Om kunden funderar på rätt längd, kan Maria komma på plats och mäta.
- Jag besöker gärna kunden för att mäta! Då kan kunderna vara säkra på att gardinerna får rätt längd. Jag gör inte någon egentlig inredningsplanering, det finns andra företag som sysslar med sånt. Jag syr det kunden beställer, jag kommer inte med så många idéer om vad de ska ha. Speciellt företag önskar ofta att måtten granskas på plats. Det skulle ju inte alls vara roligt med tio gardiner med fel längd! Det går inte ens att reklamera om man själv har mätt fel, skrattar Maria.
Här kan vi därmed avsluta med att fantisera om gardiner på halvstång i stora företagsfönster!
Hemsömmerskor, bekanta er med Sömmarias(du flyttas till en ny sida) urval om dragkedjor eller tyger tar slut! Och alla vi andra vet ju nu vart vi ska föra kläder för lappning och lagning.