Fortsätt till innehållet

Skolelevens välmående och hälsa, stöd för inlärning

Skolarbetet ska främja målen för undervisning och fostran och bidra till att den grundläggande utbildningens uppdrag genomförs. Man ska skapa förutsättningar för elevernas välbefinnande, utveckling och lärande och se till att skolarbetet och samarbetet löper smidigt.Utgångspunkten är gemensamt ansvar för och omsorg om en bra och trygg skoldag för alla.

Det fostrande arbetet och att främja välbefinnande åligger alla vuxna i skolan, oberoende av deras arbetsuppgift. Alla elevers behov, förutsättningar och styrkor ska beaktas i skolarbetet. Samarbete med vårdnadshavarna och andra parter bidrar till att det lyckas.

Varje elev har alla skoldagar rätt till undervisning enligt läroplanen, handledning, elevvård och stöd samt till en trygg lärmiljö.

Bekanta dig även med dessa:

Klassanda- Luokkahenki

Klassanda mob uppföljningstjänsten tas i bruk i Ingå skolor. Klassanda är en helt ny metod för uppföljnig av skolmobbning. Tjänsten följer kontinuerligt upp elevernas upplevelser av mobbning för att eventuella problem ska upptäckas så tidigt som möjligt. Eleverna svarar varje vecka på en kort enkät. Enkäten besvaras anonymt.

Klassanda- Luokkahenki

Välfärdsnämnden har reserverat medel för att stöda specialgruppers möjlighet att delta i motionsverksamhet år 2024

Bidraget beviljas på basen av en rekommendation av fysioterapeut eller annan hälsovårdspersonal och är högst …

Läs mera